ROC Rijn Ijssel – Me, Myself and I(dentity)
Over de kunstenaar
Over de tentoonstelling
Emily Welbers – Londen is mijn tweede thuis. Ik reis hier regelmatig heen en het verveelt nooit. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat loop ik door de stad. Daar heb ik natuurlijk wel een goed paar gympen voor nodig. Instagram: @art.eemily
‘my second home’ is hier te bekijken
Eva van de Sluis – De afgelopen weken heb ik stage mogen lopen bij het bedrijf STAP. Tijdens deze stage kreeg ik de opdracht om twee verschillende werkten te gaan maken voor de expositie in ROZET met het thema mode & identiteit.” dit was voor mij een best lastig thema omdat ik zelf niet heel veel met mode heb. Maar na een tijdje brainstormen kwam er wel een idee naar voren. Ik vind mezelf goed zoals ik ben maar ik ben verder niet heel excentriek met bijvoorbeeld mijn kleding of make-up, daarom leek het mij leuk om een foto reportage te maken van mezelf. Dit gaan uiteindelijk twee verschillende foto’s worden. Op de ene foto sta ik gewoon zoals ik ben en op de tweede foto wil ik er juist heel anders uit gaan zien bijv worden opgemaakt als een Gothic. “Ik ben ik”.
Het tweede werk tote bag die bestaat uit allemaal verschillende geplastificeerde id-kaarten “Identitas” waarop foto’s staan van allemaal verschillende mensen. Hiermee wil ik vertellen dat iedereen goed is zoals hij/zij is.
Senna Verheggen – De expositie voor Rozet heeft als thema mode & identiteit bij mijn kunstwerk laat ik zien wat mode en identiteit voor mij betekent. Mode is in de jaren veel veranderd, zelf hou ik erg van de kleding stijl van de jaren 70 en 80. Een van mijn hobby’s is in mijn vrije tijd polaroidfoto’s maken van bijvoorbeeld mooie locaties.
Samen met mijn vrienden zijn we op pad gegaan en hebben we momenten vastgelegd waarin we mode en kleding trends laten zien van de jaren 70 & 80. Door fotografie laat ik mijn creativiteit zien. Mijn identiteit ligt bij mijn vrienden en familie Ik kan altijd mezelf zijn en ik kan me uiten in mijn creativiteit.
Jade van der Hoef – Wat erg belangrijk voor mij is, is familie. Ik hou ervan om mensen om mij heen te hebben. Dit wil ik laten zien in mijn kunstwerk. In het midden is een afdruk van mijn sneakers gemaakt. Hier omheen zijn afdrukken van mijn familie te zien. De mensen die het dichtst bij mij staan zijn in de binnenste kring te zien, en zo verder. Elke kring is iets dieper afgedrukt, om de hechte band tussen ons te laten zien.
De afdruk van de sneakers zijn gemaakt in gips. Dit is gegoten in een mal. Hierna zijn de afdrukken erin gemaakt. Dit is gedaan met de echte sneakers van familieleden. Na het drogen van het gips is hier een frame omheen gemaakt. Deze is gemaakt van hout en is dit is daarna zwart geverfd. Instagram: @art_design_jade
Connection
Waar ik als eerst aan dacht bij het thema sneakers zijn alle onderdelen hiervan. Het ontwerp van een sneaker is erg complex en is bij alle weer anders. Ook de doelgroep van sneakers, jongeren, zijn complex en zijn allemaal anders. In dit opzicht vergelijk ik ze dus met elkaar. Hierdoor heb ik mijn eigen sneaker uit elkaar gehaald en elk onderdeel gekoppeld aan een eigenschap of kenmerk van mijzelf. Om een karakter te koppelen heb ik gekeken naar vorm, kleur of het nut dat het heeft in de sneaker.
Caelan Boissevain – Voor Rozet mag ik twee kunstwerken maken die horen bij het thema; Identiteit & Mode. Dit thema maakte bij mij veel verschillende onderwerpen los, en ik heb uiteindelijk twee werken gemaakt die een link hebben met elkaar. Hierbij focus ik me voornamelijk op het thema onderdeel Identiteit.
Mijn eerste werk is een tekst op rijstpapier. Onze namen zijn een deel van onze identiteit, het is wie we zijn, hoe we onszelf noemen en hoe anderen ons kennen. De klank en de manier waarop het geschreven wordt, daar wennen we aan. Als je je identiteit wilt veranderen, verander je vaak ook je naam. Om mij te verplaatsen in een andere identiteit van een ander volk, ben ik onderzoek gaan doen naar hoe de Mongolen leven. Hun schrift is mysterieus en elegant, en om mijzelf een andere naam-identiteit te geven, heb ik mijn naam vertaald in het Mongools. Dit heb ik met kalligrafiepenselen op rijstpapier geschreven, om mij in te leven in hun schrijfwijzen. Instagram: @moony-colours / @boissevainc
Mijn tweede werk is een nomadendeken. Bijna iedereen in Mongolië is een nomade en dat vind ik heel bijzonder. Dit is een groot onderdeel van hun identiteit, het is een belangrijke routine om van plek naar plek te gaan. Met dit constante heen en weer moeten ook al hun spullen mee. Van potten en pannen, kleding en eten, tot de dekens waar ze onder slapen. Ieder heeft zijn eigen spullen, zijn eigen vertrouwde dingetjes.
Omdat een deken voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden, heb ik bedacht om mijn eigen Mongoolse deken te haken. Ik heb voor mijn deken een typisch Mongools patroon opgezocht en deze ben ik gaan uitwerken door verschillende ‘granny squares’ te gaan maken van katoendraad. De kleuren van het werk zijn gebaseerd op de kleuren die voor de Mongolen het meest belangrijk zijn. Rood, blauw en wit zijn de basis kleuren, en goud, zwart en beige zijn accentkleuren.
Camiel Willemsen – Popcultuur is een belangrijk deel van mijn leven. Dat begon bij mijn allereerste idolen ooit: K3. Als 4 jarig jongetje kwam ik mijn school binnen met een lichtblauwe K3 glitterrugzak Bij elk nummer van K3 beeldde ik me weer een ander scenario in. Ik heb dus altijd al iets gehad met het idee van roem, jezelf laten zien, en jezelf opeen bepaalde manier presenteren. Een soort droom-identiteit. Hier gaat ook mijn werk over. Merchandise, voor een verzonnen artiest. Die artiest ben ik, en door middel van de kleding die ik hierbij maak breng ik over hoe mijn pop-esthetica eruit ziet.De sfeer van mij als een superster. Ik doe dit ook omdat ik in het echt helemaal niet zo zelfverzekerd ben, in ieder geval niet op een level dat ik zomaar even een stage opga. Instagram: @camielwillemsen